Protege 3.2: projects with various RDF files

Protege 3.2: projects with various RDF files

Hugo Ferreira
Hi,

Is it possible to create a project and use two or more RDF files at the
same time (allow for editing testing and inference)? Basically I would
like to experiment with an ontology but keep the concepts and instances
in separate files.

TIA,
Hugo F.

Queries in ontologies

Lila Molyva
Hi,
is there a way to create simple queries in my ontology or any corresponding
tutorial available on the web?
Thank you
LiLa

Re: Queries in ontologies

Alex Amies
Lila,

There is SPARQL Query Language for RDF at http://www.w3.org/TR/rdf-sparql-query/.  There are some docs on implementation and usage at

Search RDF data with SPARQL

Introducing SPARQL: Querying the Semantic Web

ARQ - A SPARQL Processor for Jena

Introduction to Jena

I have been using XPath in an XSL document but it is not powerful enough.  I haven't used SPARQL yet but I am planning to and would be interested to know of anybody else's experiences.

Alex amies

On 4/19/06, Lila Molyva <[hidden email]> wrote:
[...]

Re: Protege 3.2: projects with various RDF files

Nick Drummond
Hugo,

Um, are you talking about OWL or RDF? RDF doesn't have an imports
mechanism like OWL [1].
If you really need to to this in RDF, it is possible to get protege to
assume imports for given URIs that are in your RDF - you need to hand
edit the file:
protege installation
folder/plugins/edu.stanford.smi.protegex.owl/implicit-imports.repository

Add the RDF(S) ontologies you want to implicitly import

Nick

[1] http://www.co-ode.org/resources/reference/imports/

Hugo Ferreira wrote:

> [...]
> the same time (allow for editing testing and inference)? Basically I
> would like to experiment with an ontology but keep the concepts and

Nick Drummond

http://www.cs.man.ac.uk/~drummond/ <http://www.cs.man.ac.uk/%7Edrummond/>

Re: Protege 3.2: projects with various RDF files

Hugo Ferreira
Hi Nick,

Nick Drummond wrote:
> Hugo,
>
> Um, are you talking about OWL or RDF? RDF doesn't have an imports
> mechanism like OWL [1].

Sorry, meant OWL in the XML format.

> [...]
> folder/plugins/edu.stanford.smi.protegex.owl/implicit-imports.repository
>
> Add the RDF(S) ontologies you want to implicitly import

So can I infer from this that I can only manipulate one OWL file in a
project? Any other definitions I wish to use I can only import and
cannot manipulate directly from Protege?

My objective is to maintain, test and correct an ontology but have the
(some) example instances in a separate file (the ontology is to be used
by someone else).

TIA,
Hugo F.

> Nick
>
> [1] http://www.co-ode.org/resources/reference/imports/

How can i create HTML from OWL and RDF

Lamia
Hi all ,

Is there a way to create HTML or DHTML from OWL or  RDF ontology/knowlege base in protege  or any other tool ?

Thanks

Lamia

Re: How can i create HTML from OWL and RDF

absk2007-equipe
Hi,
Of course, it's very easy with protege :
you must first open your ontology with Protege and then
go to --> File --> Export to format --> HTML
Thanks

Lamia Ali <[hidden email]> a écrit :
[...]

Faites de Yahoo! votre page d'accueil sur le web pour retrouver directement vos services préférés : vérifiez vos nouveaux mails, lancez vos recherches et suivez l'actualité en temps réel. Cliquez ici.

owl:Thing

absk2007-equipe
Hi,
Is it possible to edit the ow:Thing class, in order to redefine it as an equivalent class of a set of individuals ?
I want to get a close world assumption
Thank you

Faites de Yahoo! votre page d'accueil sur le web pour retrouver directement vos services préférés : vérifiez vos nouveaux mails, lancez vos recherches et suivez l'actualité en temps réel. Cliquez ici.

BUG! Re: Re: How can i create HTML from OWL and RDF

Almut Herzog
Hi there,

upon this tip I wanted to do the export on my ontology and --- the
export runs into a neverending loop upon finding two equivalent classes.
The generated html is a bit tiresome :-) :

ASameAsB
  BSameAsA
    ASameAsB
      BSameAsA

Minimal example to reproduce:
    <owl:Class rdf:ID="ASameAsB">
        <owl:equivalentClass rdf:resource="#BSameAsA"/>
        <rdfs:subClassOf rdf:resource="&owl;Thing"/>
    </owl:Class>
    <owl:Class rdf:ID="BSameAsA">
        <owl:equivalentClass rdf:resource="#ASameAsB"/>
        <rdfs:subClassOf rdf:resource="&owl;Thing"/>
    </owl:Class>

This bug is present in Protege 3.1 and 3.2.

/Almut

[hidden email] wrote:

> [...]
>
>     Is there a way to create HTML or DHTML from OWL or  RDF
>     ontology/knowlege base in protege  or any other tool ?

Ajuda

Juliana Franciscani
Olá,

Eu não consigo inserir dados no protege, que com o tempo podem ser mudados. Por exemplo, se um aluno de graduação de uma faculdade fizer mestrado na mesma, eu num consigo colocar os dados dele. Tenho que perder os dados da graduação ou senão replica-los no mestrado. Acho que não é isso que se faz. Alguem tem noção de como fazer?????

Ah, gostaria de saber também se tem alguma forma específica de criar ontologias mas que serão utilizadas para melhorar a recuperação de informação em um workflow. Ou seja, serão utilizadas como se fossem thesaurus.

Obrigada,

Desde ja agradeço.

Juliana

Yahoo! Acesso Grátis
Internet rápida e grátis. Instale o discador agora!

Re: Ajuda

Hugo Ferreira
Juliana,

Antes demais, só irá ter sucesso com as suas perguntas se as fizer em
Inglês, caso contrário não irá ter (nenhumas) muitas (nem boas) respostas.

Juliana Franciscani wrote:
> [...]
> perder os dados da graduação ou senão replica-los no mestrado. Acho que
> não é isso que se faz. Alguem tem noção de como fazer?????

Instâncias (dados) são elementos que pertencem a uma ou mais classes
e/ou participam em uma/ou mais relações. Basta criar duas classes:
        AlunoLicenciatura
        AlunoMestrado
Cada um terá uma lista de (ou enumeração de) notas.
Sendo assim criamos:
        Property(AlunoLicenciatura, NotalsLicenciatura)
        Property(AlunoMestrado, NotalsMestrado)

Basta então criar um aluno (instância) "Xpto" e dizer:
instanceOf("Xpto",AlunoLicenciatura)
instanceOf("Xpto",AlunoMestrado)

Vai ver que o aluno "Xpto" irá possuir as duas propriedades
NotalsLicenciatura e NotalsMestrado. Para cada uma desta insere os dados
  referentes as essas notas.

É natural que o seu problema possa ser resolvida de outra forma.

> [...]
> ontologias mas que serão utilizadas para melhorar a recuperação de
> informação em um workflow. Ou seja, serão utilizadas como se fossem

Cada elemento tem o que chamamos "anotações" ou melhor "annotations".
Estas propriedades (por exemplo rdf:label) podem conter informação que
possa descrever (ou até definir) o conceito. Desta forma tem o seu
vocabulário.

Para além disso as classes que tem o mesmo significado podem ser
declaradas como equivalente. Desta forma tem o (e em conjunto com o
vocabulário) tem um tesauro.

Não se se isto ajuda alguma coisa.

Cumpr.
Hugo F.

> Obrigada,
>
> Desde ja agradeço.
>
> Juliana

Re: BUG! Re: Re: How can i create HTML from OWL and RDF

Jennifer Vendetti-2
Almut,

The File -> Export to Format -> HTML functionality was developed
specifically for Protege-Frames ontologies and does not work with OWL.
It is a bug that this menu item is enabled in Protege-OWL mode.

To generate HTML from an OWL ontology in Protege-OWL mode, please use
OWLDoc:

http://www.co-ode.org/downloads/owldoc/co-ode-index.php

Also, we would like to encourage users to check our mailing list
archives before posting questions:

http://protege.stanford.edu/community/lists.html

This issue was recently addressed on the protege-owl list:

http://article.gmane.org/gmane.comp.misc.ontology.protege.owl/16898

Regards,
Jennifer

Almut Herzog wrote:

> [...]
>        <rdfs:subClassOf rdf:resource="&owl;Thing"/>
>    </owl:Class>
>
>This bug is present in Protege 3.1 and 3.2.

How can i enable OWL-S editor plug-in

R. Sudha
Hi all

    I want to enable OWL-S editor plug-in in Protege 3.1. I downloaded the
OWL-S editor zip file and unziped it and put the folder in Plug-in folder
of Protege.
     I have a problem installing Graphviz. I am unable to install
Graphviz. I am using Fedora core OS.

Regards
sudha

Re: How can i enable OWL-S editor plug-in

Balachandar-2

Hello mam,

we didnt install and configure that Graphviz, to enable owls you dont require that graphviz mam.
you need to unzip the folder and drop it inside plugin directory.. run the protege.. Thats it. Then you click project followed by configure and then check owlstab. this way i got it working fine.

regards
Balachandar

Bye from,
Balson

Re: Protege 3.2: projects with various RDF files

Nick Drummond
Hugo,

No, you can import OWL ontologies and switch between them to edit both.
Have a look at [1].

Nick Drummond wrote:
> Hugo,
>
> No, you can import OWL ontologies and switch between them to edit both.
> Have a look at [1].

I have read the link (It was posted earlier on another thread).

Thanks,
Hugo F.